(Ön)csonkítás – és ami mögötte lehet

A nehéz gazdasági helyzetre való hivatkozással a Prima Press Kft. 2023. január 1-jétől beszünteti nyomtatott lapjainak a kiadását, valamint a lapterjesztést és lapkézbesítést. A döntésről a kiadó egy szűkszavú szolgálati közleményben számolt be.

Az öncsonkítás az Erdélyi Médiatér Egyesület érdekeltségébe tartozó Krónika (az egyetlen országos terjesztésű magyar nyelvű napilap), Székelyhon (székelyföldi, azaz regionális napilap), Székely Hírmondó napilapokat, illetve a Heti Hirdető hetilapot, valamint a Nőileg havi magazint érinti. Továbbá felszámolják a nehezen kiépített és még nehezebben fenntartott, az egész Székelyföldet lefedő lapterjesztő és lapkézbesítő hálózatot is. Mindezt a jövőre prognosztizált nehéz gazdasági helyzet miatt.

Itt álljunk meg egy kicsit: az erdélyi gazdasági helyzet – különösen a média vonatkozásában – mindig is „nehéz” volt. A lapkiadásban valaha érintettek a megmondhatói, milyen feltételek mellett, milyen kompromisszumok, a politikának tett „szolgálatok” árán lehetséges tájainkon a lapkiadás, különösen olyan körülmények között, amikor folyamatos a potenciális olvasótábor lemorzsolódása, hogy a hirdetők szűk köréről ne is szóljak. Nem mondok újat azzal, hogy tekintettel az erdélyi magyarság létszámára, lehetséges olvasótáborára, az legfennebb egyetlen országos napilap, illetve hetilap el-, fenntartására lenne képes. Ha már piaci körülményekről beszélünk. A helyi lapok helyzete régiónként más és más, elsősorban a tömbben élő magyarságnak van, lenne esélye egy-egy lapot az olvasók által fenntartani. A többiek a politika által ellenőrzött alapítványi támogatások köldökzsinórján függenek, kiszolgáltatottságuk kétségbeejtő. Egyébként a Prima Press kiadóvállalat sem jelentett kivételt: saját bevételeit eddig is magyarországi pályázati forrásokból egészítette ki, így jelentetve meg  kiadványait. Ezért tűnik álságosnak a gazdasági okokra való hivatkozás.

Elismerem, vannak kényszerítő gazdasági körülmények, amikor kiadóik kénytelenek megszüntetni egy-egy sajtóorgánumot. Kellemetlen, elfogadom, de nem ördögtől való. Ennek ellenére sejtéseim szerint, a tagadhatatlanul romló gazdasági helyzet mellett, egyéb okok is közrejátszottak a Prima Press Kft. döntésében. Az anyagi szükség csak ürügy. Sokak szerint a bukás már akkor előre borítékolható volt, amikor az Erdélyi Médiatér Egyesület úgy döntött, összevonja a többé-kevésbé erős helyi beágyazottságú Udvarhelyi Híradó, Csíki Hírlap, Vásárhelyi Hírlap, Gyergyói Hírlap c. lapjait, s helyébe Székelyhon címmel, elméletileg székelyföldinek szánt, de lényegében egyetlen helyi közösséghez sem kötődő orgánumot kínált. Az olvasó elutasította a kínálatot. Erre jött előbb a pandémiának nevezett tömeghisztéria, most pedig a proxy háború okozta gazdasági visszaesés, s máris volt mire fogni a bukást.

Vagy mégsem csupán ennyiről lenne szó? Igaza lehet azoknak, akik azt állítják: a Fidesz és az RMDSZ közötti „szövetségnek” esett áldozatul a korábban az erdélyi magyar nemzeti elkötelezettségű erőkhöz közel álló „médiabirodalom”? Ezt látszik alátámasztani az is, hogy úgy hírlik, az RMDSZ kérésére, nyomására az anyaországi „tulajdonosok” feketelistát állítottak össze azokról a publicistákról, akik írásaikkal esetleg zavarhatnák a tulipánosok köreit, ezért nem közölhetnek a Médiatér orgánumainál.

A Prima Press említett lépésével gyakorlatilag megtisztítja az erdélyi médiaprérit, szabad teret biztosítva az RMDSZ által ellenőrzött sajtónak. Teszi mindezt a sajtószabadság, a szabad véleménynyilvánítás dicsőségére.

Ez is érdekes

Kinek higgyünk?

Szombaton történt, hogy Vlagyimir Putyin orosz elnök egy beszédében azt mondta: Magyarország, Románia és Lengyelország …

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.