Alig alakult meg a négy erdélyi nagyvárost – Kolozsvár, Temesvár, Arad, Nagyvárad – tömörítő Nyugati Szövetség (rövidítve AVE), máris magyarázkodásra kényszerültek létrehozói. A román vadnacionalista vádaskodók természetesen az egységes és oszthatatlan nemzetállam lebontására irányuló kísérletként állítják be a próbálkozást. Kaptak a fejükre rendesen a Bukarest központi szerepét megkérdőjelező akció kitervelői és végrehajtói. Az egyik nagyváradi szoci EP-képviselő például azt dohogta, hogy mégiscsak több a soknál, hogy éppen a nagy egyesülés századik évfordulójának évében esett a szörnyűség. Az alapítók azóta lépten-nyomom arra kényszerülnek, hogy hangoztassák: nem szeparatisták.
A vízfejű Bukarestben, azaz a túlközpontosított román állameszme hívei szerint úgy helyes, ha egy falusi iskolai illemhely felállításáról is a fővárosi hivatalnokok döntenek. Hogy miért? A válasz kézenfekvő: mert akkor a “spága” (magyarul: csúszópénz) is a megfelelő zsebbe kerül… Közismert, Romániában a sikeres ügyintézés nyitja: a “spága” megfelelő helyének sikeres felderítése, a csúszópénz sikeres célba juttatása. “Ilyen kurva ország ez” – idézném az egyik erdélyi magyar zsebpárt volt elnökének klasszikussá vált kijelentését.
A négy nagy erdélyi város által létrehozott Nyugati Szövetség (rövidítve AVE) megalakulását az tette szükségessé, hogy az érintettek felsimerték: csak akkor tudnak fejlődni, ha Bukarestet megkerülve, minél több európai uniós finanszírozású projektben vesznek részt. A kezdeményezés elsősorban arra irányul, hogy a szóban forgó települések megosszák egymással gazdasági, műszaki, szervezési ismereteiket és tapasztalataikat, mert csak ezek hasznosítása által vélik elérhetőnek a végső célt: a települések és lakóik gazdasági és egyéb területeken óhajtott gyarapodását. Az AVE olyan jelentős célokat tűzött maga elé, mint a négy város közötti mobilitási lehetőségek fejlesztése, az erdélyi, a Via Carpathia és a Temesvár-Belgrád autópálya megépítésének felgyorsítása, a négy települést összekötő gyorsvasúthálózat kiépítése, régióközi és régión belüli tömegközlekedési hálózat létesítése, egy-egy regionális kórház építése Kolozsváron és Temesváron.
Hogy tartós lesz, lehet-e a próbálkozás, vagy más hasonló, jobb sorsra érdemes kezdeményezéshez hasonlóan csendben elhal, az egyelőre nem tudható. Mindenesetre azóta újabb város jelezte, hogy belépne a “szövetségbe”: Krassó-Szörény megye központjának, Resicabányának a polgármestere bejelentette, hogy maga is csatlakozna a társasághoz…
Megérett Erdély önállóságát valóra váltani. Természetesen autonomia gyanánt, vagy méginkább az ANYAORSZÁGHOZ való vlisszatérés útján. Románia „mellett”, még ha már többségében románok is lalják SOHA sem lehet fejlett ahogy manapság mondani szokás europai.
Lesz még trianoni revízió, legalábbis a keleti végeken.
Se az oláhok, se az ukránok nem bírják menedzselni összelopott országukat, rájuk fog dőlni az egész.
Lesz még Erdélyország önálló, Kárpátalja meg a miénk – kivált, ha a cár is erősen tudja magát tartani az amcsi agresszió ellen…